1988-1995

      Fiat Tipo byl poprvé představen veřejnosti v Lednu 1988. Svým zcela novým pojetím vystřídal svého předchůdce - Ritmo. K dostání byl pouze v pětidveřové verzi o odporu vzducu cx=0,32. Nový model se stal pro konkurenci novým vzorem využití vnitřního prostoru, což ocenili i novináři, kteří ověnčili Tipo titulem Auto roku 1989.

      Pod kapotou se objevila u nás v Tipu nevídaná jednotka 1108 ccm FIRE s 56hp, dále pak 1372ccm (72hp) a 1581ccm (83hp), všechny s rozvodem SOHC. Katalizátor se objevil ve spojení s motorem 1,4ie cat (69hp) a 1,6ie cat (jedná se však o motor 1585ccm DOHC s 90 hp). Ze vznětových motorů byly nabízeny 1697ccm (57hp) a přeplňovaný 1929ccm (90hp). Na výběr bylo ze dvou verzí: základní a "Digit", jejíž označení se však brzy změnilo na DGT.

Fiat Tipo

      V listopadu 1989 vyjela první ostrá verze s motorem 1,8ie 16V. Motor 1756ccm DOHC vybavený 16V technikou dával 136 koní, což si vyžádalo kotoučové brzdy na všech kolech a na přání i ABS. Další rozšíření palety motorů přišlo v roce 1990. Objevila se nepřepňovaná vznětová 1929ccm jednotka s 65hp a přeplňovaná se systémem EGR (Exhaust Gas Recirkulation - recirkulace výfukových plynů) a 82hp. Zážehové motory byly doplněny o agregáty s el. vstřikováním paliva 1,8ie - 1756ccm (109hp) a 2,0ie - 1995ccm (113hp), které byly později doplněny třícestným katalizátorem. U mototrů s 1372ccm a 1581ccm vzrostl výkon na 76 resp. 84hp. Druhá jmenovaná, doplněná o katalizátor, nahradila původní 1,6ie DOHC. Novinkou byl i typ Selecta s převodovkou CVT, která mohla být spojena s motorem 1,4, či 1,6.

      Na MotorShow v Ženevě '91 byl představen další top model. Dostal označení 2,0ie 16V cat (nebo také 'Sedicivalvole'). Jednalo se o původní 2l motor doplněný o 16V techniku a vyladěný na 145hp. V září pak byla ukončena výroba motoru 1,8ie 16V.

      V ten samý měsíc byly na autosálonu ve Frankfurtu představeny nové modely. Vpodstatě se však jednalo pouze o "přeznačkování" starých verzí. Zmizelo DGT a z dřívějšího ´base´ bylo odvozeno označení S (elektrické stahování oken a centrální zamykání) a SX (staré DGT plus posilovač řízení).

Fiat Tipo

      Druhá série se objevila v roce 1993. na první pohled se nové modely lišily jen pozměněnou maskou chladiče. V nabídce se objevila třídveřová verze. Hlavní pokrok však byl v pasivní bezpečnosti. Tipo dostalo výztuhy dveří, výškově stavitelné bezpečnostní pásy a airbag řidiče. Všechny motory (kromě vznětových) byly vybaveny katalizátorem. Z nabídky zmizely digitální přístroje palubní desky.

Fiat Tipo

      Podvozek Tipa se ukázal jako velice zdařilý, což vedlo k jeho využití v dalších modelech koncernu. Příkladem je Tempra (která je vpodstatě Tipo - sedan, popř. combi), Coupé, Alfa Romeo 155 nebo Lancia Dedra.

Fiat Tipo

      Produkce Tipa pokračovala až do roku 1995, kdy jej nahradila dvojčata Bravo/Brava.

  • Fiat Tipo
  • Fiat Tipo DGT
  • Fiat Tipo
  • Fiat Tipo S
  • Fiat Tipo SX
Motor 1.8 ie
     
  • 1108ccm 56hp
  • 1372ccm 72hp (76hp)
  • 1372ccm 69hp cat.
  • 1581ccm 83hp (84hp)
  • 1581ccm 77hp cat.
  • 1585ccm 90hp cat. DOHC
  • 1756ccm 109hp
  • 1756ccm 136hp 16V
  • 1995ccm 113hp
  • 1995ccm 145hp 16V
  • 1697ccm 57hp
  • 1929ccm 65hp
  • 1929ccm 82hp Turbo EGR
  • 1929ccm 90hp Turbo
Fiat Tipo
  • 1372ccm 69hp
  • 1581ccm 75hp
  • 1756ccm 103hp DOHC
  • 1995ccm 113hp DOHC
  • 1885ccm 139hp 16V DOHC
  • 1697ccm 57hp
  • 1929ccm 90hp Turbo

      Nástupce Regaty - Fiat Tempra - byl představen v únoru 1990. Nový model byl postaven na podvozku Tipa, s nímž také sdílel valnou většinu mechanických částí a motorů. Na trh vyjela Tempra ve dvou karosářských verzích - čtyřdveřový sedan a pětidveřové kombi označené SW (Station Wagon). Obzvláště kombi bylo ve své době velice ceněno pro svou užitnou hodnotu.

Fiat Tempra

      Stejně jako Tipo i Tempra nabízela digitální palubní desku. V roce 91 pak přibyla možnost volby čtyřstupňové automatické převodovky, jako alternativa ke standardní pětistupňové manuální. Automatika mohla pracovat ve dvou módech - normal a sport a byla nabízena výhradně s mororem 2,0 ie. V ´92 se objevila verze s trvalým pohonem všech kol. Postupně byly nabízeny i přední brzdy s vnitřním chlazením, ABS, airbag...

Fiat Tempra

      Modernizací prošla Tempra v roce 1993. Ta se týkala hlavně opatření v oblasti bezpečnoti (viz. Tipo) a několika dalších úprav. Podobně jako u Tipa, bylo v roce ´94 změněno značení jednotlivých modelů

      Produkce skončila v roce 1996, kdy byla představena Marea. Výroba však pokračovala v Jižní Americe, kde byla Tempra k mání například jako dvoudveřový sedan, nebo s motorem 2,0 Turbo ie pod kapotou.

  • Fiat Tempra
  • Fiat Tempra S
  • Fiat Tempra SX
  • Fiat Tempra S SW
  • Fiat Tempra SX SW
  • Fiat Tempra SW 4x4
     
  • 1372ccm 76hp
  • 1372ccm 69hp cat.
  • 1581ccm 84hp
  • 1581ccm 77hp cat.
  • 1585ccm 90hp cat. DOHC
  • 1756ccm 109hp
  • 1756ccm 105hp cat. DOHC
  • 1995ccm 113hp
  • 1929ccm 65hp
  • 1929ccm 82hp Turbo EGR
  • 1929ccm 90hp Turbo
Fiat Tempra

Fiat Tipo/Tempra - Internetové adresy

Fiat Tipo/Tempra - Zkušenosti

Fiat Tipo/Tempra - Katalogy

Fiat Tipo/Tempra - Články