1993-*

Fiat Punto GT

      V září 1993 byl představen nástupce velmi úspěšného Una - Fiat Punto. Jeho karoserie byla navržena Giugiarem ve verzích tří- a pětidevřový hatchback. Styling Punta se stal ukazatelem směru vývoje designu malých automobilů (čehož můžeme být dnes očitými svědky). Punto si inhed zíkalo velkou oblibu a stalo se autem roku 1995. Oproti svému předchůdci byl "puntík" vylepšen ve všech směrech. Největší pozornost však byla věnována zlepšení bezpečnosti posádky. Zcela nově bylo koncipováno nezávislé zavěšení zadní nápravy (odvozena od Tipa). Punto však zdědilo (s menšími úpravami) celou škálu motorů. Ta začínala na 1108ccm FIRE (54hp), pokračovala přes 1242ccm FIRE (58hp - jednobodové vstřikování, 73hp - vícebodové vstřikování) a 1581ccm (88hp) až k vrcholu nabídky (model GT) - 1372ccm Turbo (136hp). Stranou nezůstaly ani vznětové jednotky - 1698ccm Turbo (71hp) a od roku 1994 nepřepňovaný agregát o stejném objemu a výkonu 57hp. Kromě standardní 5° převodovky jste mohli zvolit i převodovku CVT v modelu Selecta, která se dodávala ve spojení s motorem 1242ccm vyladěném na 60hp.

      Nedlouho po představení "základního provedení" spatřil světlo světa i kabriolet. Jeho návrh měl byl opět opět dílem Guigiara, vyráběn však byl v závodě Bertone. Karoserie Cabria byla náležitě zpevněna a pod kapotou se objevily motory 1,2 a 1,6. V roce 1997 byl u kabrioletu motor 1,6 nahrazen novým agregátem 1242ccm 16V FIRE (86hp). Přes nástup Nového Punta v roce 1999, zůstává zatím Punto Cabrio v prodeji ve své "původní" verzi.

Fiat Punto

      V květnu 1995 bylo představeno Punto Sporting. To se vyznačovalo některými pozměněnými detaily jak v interiéru, tak na vnějším vzhledu (např. slitinová kola), které byly dosud pouze výsadou verze GT. K pohonu sloužil motor 1581ccm. Od roku 1997 byl tento motor v Puntech zcela nahrazen agragátem 1,2 16v, původně určeným pouze pro Lancii Y.

Fiat Punto Abarth
Fiat Punto
Motory MkI
  • 1108ccm 54hp
  • 1242ccm 58hp
  • 1242ccm 60hp ´Selecta´
  • 1242ccm 73hp
  • 1242ccm 85hp 16V
  • 1372ccm 136hp Turbo
  • 1581ccm 88hp
  • 1698ccm 57hp
  • 1698ccm 71hp

      Ke stému výročí fiatu byl v létě 1999 představen facelift Punta. Se starým Puntem sdílel sice nový model celé jméno, ale jen 20% dílů. Nový byl také vnější vzhled, který se stal o poznání agresivnějším. Projevily se také větší rozdíly mezi tří- a pětidveřovou verzí.

Fiat Punto

      K pohonu slouží motory: 1242ccm 8V (60hp), 1242ccm 16V (80hp) a 1747ccm 16V (130hp) známý z Barchetty. Z dieselů pak: 1910ccm (60hp) a 1910ccm JTD (80hp) vybavený technikou common-rail, na jejímž vývoji se fiat společně s Bosch a Magnetti-Marelli podílel.

      Všechny modely jsou vybaveny řidičovým air-bagem, přičemž na přání mohou být nafukovací vaky i před spolujezdcem, dále pak jsou k dispozici boční a hlavové air-bagy. Zajímavostí je také elektrický posilovač řízení Dualdrive, jenž umožnňuje 2 stupně jeho účinnosti. U modelu HGT je standardní výbavou ABS, EBD (a spusta dalších písmenek). O posunu v bezpečnosti hovoří i výsledky crash-testů agentury EuroNCAP.

      K volbě správného převodového stupně můžete používat 5° nebo 6° manuální převodovku nebo již z dřívějších modelů známou převodovku CVT. Ta byla postupem času zlepšena o možnost volby mezi plně automatickým režimem a sekvenčním řazením jednotlivých stupňů. Těch je k dispozici 6, u některých modelů i 7!

Fiat Punto
Fiat Punto
Motory MkII
  • 1242ccm 60hp 8V
  • 1242ccm 80hp 16V
  • 1747ccm 130hp 16V (VVT)
  • 1910ccm 60hp
  • 1910ccm 80hp JTD

Fiat Punto - Internetové adresy

Fiat Punto - Zkušenosti

Fiat Punto - Články